Iskolatörténet
1896-ban nyílt meg a Svetits Intézet.
Az Intézet alapítói: Svetits Mátyás, a debreceni Kereskedelmi és Iparkamara első elnöke és felesége. A házaspár három gyermekük korai halálát követően döntött úgy, hogy haláluk után vagyonukat iskolanővérek vezetése alatt álló nevelőintézet létesítésére kell fordítani. Végakaratuknak megfelelően a Svetits nevet viselő intézet vezetésére Temesvárról, a Miasszonyunkról nevezett Szegény Iskolanővérek – a mai Boldogasszony Iskolanővérek – (SSND) Magyar Tartományának központi rendházából öt iskolanővér érkezett.
1896 és 1948 között számos képződési lehetőség közül választhattak a Svetits Intézetbe jelentkező diákok: megindult az elemi iskolai, felső népiskolai, polgári, nőipari, leánygimnáziumi, líceumi képzés. Az Intézetben 1930-ban alakult meg a Svetits Diákszövetség.
1948-ban államosították a Svetits Intézetet.
1950-ben júniusában a kommunista diktatúra – más szerzetesrendek tagjaival együtt – a Debrecenben élő iskolanővéreket is deportálta.
1950 szeptemberétől – a Római Katolikus Püspöki Kar és az állami vezetés közötti megállapodás értelmében – négy szerzetesrend (bencés, piarista, ferences, Miasszonyunk iskolanővérek) folytathatta - állami ellenőrzés alatt - közösségi életét, és tarthatott fenn oktatási intézményeket.
A rendszerváltást követően az iskolanővérek visszakapták a Svetits Intézet teljes épületét, az addig 4 évfolyamosként működő leánygimnáziumi képzés 6 évfolyamossá, 2012-ben koedukált középiskolává alakult.
Mellau Márton, a Svetits Intézet történetét 1948-ig áttekintő, személyes hangvételű emlékiratát 2011-ben jelentette meg a Boldogasszony Iskolanővérek Magyar Tartománya. A könyv intézményünk portáján kapható.
Iskolánk fenntartójáról
Iskolánk fenntartója a Boldogasszony Iskolanővérek (Miasszonyunkról nevezett Szegény Iskolanővérek, SSND) Magyar Tartománya.
Jézusról nevezett (Gerhardinger) Mária Terézia 1833. október 24-én Bajorországban alapította az Iskolanővérek Kongregációját (szerzetesrendjét).
A tanítóként működő Rendalapító a nevelést világméretű látásmódot, átfogó felelősségtudatot kívánó, értéket közvetítő és ápoló, igazságosabb társadalom építését célzó szolgálatnak tekintette. Korának felfogásával ellentétben úgy vélte, a társadalom számára szükséges és hasznos a szegényebb rétegek lánygyermekeinek sokoldalú nevelése, oktatása.
Nem csupán elméleti alapvetéseket fogalmazott meg rendtársai számára, hanem gyakorlati útmutatásokat is adott, illetve számos újítást vezetett be a nevelés-oktatás terén:
- A gyermek munkatársként (nem megtöltendő, üres edényként) való kezelése;
- Tömegnevelés helyett személyre szabott (differenciált) oktatás;
- A tanulás, játék, házimunka, mozgás megfelelő arányban történő alkalmazása;
- A tantárgyak összekapcsolása (integrálása);
- A legmodernebb tanítási módszerek és szemléltető eszközök felhasználása;
- A hétköznapokban is alkalmazható tudás nyújtása;
- A tanítvány számára érthető nyelvezeten történő oktatás;
- A verés, mint nevelési eszköz elvetése;
- Színvonalas tanárképzés tanulmányutak és tapasztalatcserék révén;
- Óvodapedagógusok és „napközis” nevelők képzése;
- Az órarend „feltalálása”;
- Bajorország első tornatermének felépítése.
Nevezetes időpontok a Kongregáció (Rend) életében
1797. június 20. |
Jézusról nevezett (Gerhardinger) Mária Terézia (az Iskolanővérek alapítója) születésnapja |
1833. október 24. |
A Miasszonyunkról nevezett Szegény Iskolanővérek SSND)Kongregációjának születésnapja |
1843. október 16. |
Az Iskolanővérek központi rendházának (München) alapítása |
1847. szeptember 02. |
Az első rendház alapítása az amerikai földrészen (Baltimore-ban) |
1858. október 10. |
Az első magyarországi rendház és oktatási intézmény (Temesvár) alapítása |
1865. augusztus 26. |
Az Iskolanővérek Szabályának pápai jóváhagyása |
1879. május 09. |
A Rendalapító halála |
1985. november 17. |
A Rendalapító boldoggá avatása |
1999. június 13. |
Antonina Kratochwil iskolanővér boldoggá avatása (Varsó) |
Napjainkban földünk 36 országában 3026 iskolanővér él és dolgozik. A magyarlakta vidékeken (3 országban) 73, a Magyar Tartományhoz tartozó iskolanővér szolgálja a nevelés ügyét.
A Rend általános főnöknője (General Superior) Mary Maher nővér, aki öt tanácsosával, Rómából irányítja a Kongregációt.
Jézusról nevezett Mária Terézia néhány gondolata a nevelésről:
„A jól képzett nevelő könnyen tud alkalmazkodni azoknak a tudásszintjéhez, akiket oktatnia kell; viszont a legnagyobb jóakarat sem tudja pótolni a hiányos felkészültséget.”
„… nem csekély értelmi és lelki felkészülés kell a nővéreknek ahhoz, hogy…tudatlan gyermekekhez közel hozzanak…nehéz tantárgyakat, s eközben a gyűlöletesnek tartott iskolát
kellemessé tegyék számukra…”
„Az ifjúságot nem mesterkélt, szenteskedő szavakkal térítjük meg és vezetjük Istenhez, hanem Krisztus keresztjének erejével, a Szentlélek és a… szeretet által.”
„… nem a szegény iskolák nővéreinek nevezzük magunkat, hanem az iskolák szegény nővéreinek… a szegény szó csupán a szegénységi fogadalomra vonatkozik,… hatáskörünkre azonban nem érvényes.”
„…az egységes képzésnek tulajdonítható az a nagy hatékonyság, amelyről az egyházi és világi felsőbbség tanúskodik.”
„a többirányú képzés teljesen veszélytelen…”
„Ami az idegen nyelvek oktatását illeti,… már nem lehet boldogulni a világban, ha nem tudunk idegen nyelveken…”
A Rendalapító életéről, a Kongregáció történetéről, felépítéséről, tevékenységéről, a Magyar Tartományról, intézményeiről bővebben az iskolanoverek.hu és a gerhardinger.org című honlapokon lehet tájékozódni.